O jazere Bohinj v Júlskych Alpách

Autor: Renáta Kuljovská | 8.12.2013 o 14:08 | (upravené 3.10.2014 o 21:16) Karma článku: 8,63 | Prečítané:  800x

Bolo ťažké opustiť hluk  a masy vody rokliny Vintgar, ale napokon sme sa predsa len pohli ďalej. Keď sme cestovali medzi Bledským a Bohinjským jazerom, začalo opäť pršať. Ale už to vôbec nevadilo, lebo to dodávalo krajine navôkol osobitý výraz. Kopce zarastené listnatými stromami s trochou hmly a bledou oblohou boli akési snovejšie. A okrem prírody, čím bližšie sme boli bohinjskému jazeru, tým viac krásnych alpských domov s tými ich balkónmi a obrovskými kvetináčmi sme vídali.

V jeden deň sme sa prešli k vodopádu Savica, vzdialeného niekoľko málo kilometrov od západného brehu jazera. Zaplatili sme za vstup – čo bol zrejme poplatok za udržiavanú cestu a najvyššie miesto opatrené zábradlím.  Musím povedať, že vodopád à la 60  m dlhý valiaci sa prúd vody bol fascinujúci.  Blízkosť takýchto vodopádov má jednu špecifickú vlastnosť. Totiž prší na vás aj vtedy, keď práve inde neprší. A pokiaľ prší všade a ste mokrí tak, či tak je o to krajšie priblížiť sa k nim ešte tesnejšie. Je to potom akýsi bonus na poli mokrosti. A aj keď to ostatní anonymní nepremokavejšie oblečení zúčastnení nebrali za hodné vyskúšania, mňa to potešilo ako malé dieťa. Len škoda, že nebol ešte mohutnejší.

Keď už som bola zase v suchom a keď na večer prestalo pršať vybrali sme sa konečne na obhliadku jazera. Na kraji jednej z dediniek stojí pomerne staro vyzerajúci most, cez ktorý sa jazero prelieva už ako rieka. Trikrát do roka sa mu úplne vymení voda, preto je priam neuveriteľne číre. Hneď vedľa stojí krásny kostolík sv. Jána Krstiteľa, večer krásne vysvietený a ako som sa presvedčila ďalšie ráno vyzdobený nádhernými maľbami. Obzvlášť obľúbeným motívom je useknutá hlava sv. Jána. Jazero a okolité hory (je nimi obklopené rovno z troch strán), ktorých vrcholky sa strácali v bielej hmle pôsobilo priam rozprávkovo. A aké ticho tam bolo. V mokrý večer ani živáčika, len jazero a čím ďalej tým väčšia tma.

Ďalší deň som sa vrátila do rozprávky. Pomaly a váhavo, ale predsa len z oblohy ustupovali mraky. A potom konečne presvitlo niečo modré. A uprostred toho bolo ono, jazero z troch strán obklopené Alpami. Jazero tak čisté. Mala som chuť sa do neho rozbehnúť, do neho vnoriť a plávať, plávať....V tom rajskom pokoji a nádhere. Vadil len chlad, v ktorom by som mokrá nechcela kráčať tak dlho naspäť.

Kúsok od jazera a pár kilometrov od kempu je stanica lanovky, ktorá vás vyvezie až na Vogel, obľúbené to východisko turistických trás a hlavne obľúbené miesto na lyžovačky. Za normálnych okolností by som sa sama pred sebou hanbila použiť lanovku, ale bolo málo času na šliapanie hore a chceli sme sa aspoň na pár hodín potešiť prechádzkou po horách, kým zamierime k moru. Prvé miesto, kde som sa ocitla bola vyhliadková plošina, z ktorej som videla na celé jazero podo mnou a hory okolo neho. Bolo neskutočne modré. A kým sa ostatní z kabínky už dávno vybrali na kávu či na také dačo, ja som ešte stále hľadela pod seba. Keď človek vyjde z budovy otvorí sa mu zas pohľad na toto plateau, na ovečky pasúce sa a všetko čo patrí k životu robiace všade na okolo. A na zjazdovky, z ktorých popri jednej sme sa šplhali ďalej hore. Po niekoľkodňových lejakoch bolo pomerne dobré prechodné počasie a to znamenalo aj dobré výhľady. Nad jednom z horných staníc lyžiarskej lanovky sa nám naskytol  jeden úžasný skoro polkruhový pohľad na hory zdanlivo súvisle pospájané. Len Triglav sa tie hodiny čo sme boli hore strácal za mrakmi. Ku kompletnému pohľadu nám chýbalo 800 ukrytých metrov. Ale aspoň som si mohla povedať, že tam kdesi hore kam nedovidím raz vyleziem.

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.