Štiavnickými vrchmi - od kláštora po banské mesto

Autor: Renáta Kuljovská | 31.12.2012 o 10:18 | Karma článku: 11,48 | Prečítané:  1008x

Kto zablúdi od Tatier a iných dominánt Slovenska ku miestam, o ktorých sa väčšinou dozvedá len z máp, objaví nepoznané, pusté cestičky vedúce cez srdcia lesov.  Také sú aj miesta v Štiavnických vrchoch. Kopce tu ešte nie sú horami a nebijú človeku  do očí svojou neuveriteľnou krásou, ale toto je to pozemské miesto, kde môžete žiť, zatiaľ čo z božsky krásnych hôr sa vám môže na vychádzke točiť hlava.

Keď som pretrhala pavučiny v kláštornom kostole v Hronskom Beňadiku ocitla som sa na kazateľnici, z ktorej som mala trochu vyvýšený pohľad na celý priestor. Za mnou bol oltár, napravo obraz svätého Juraja s drakom, farebné vitráže a na začiatku kostola dvere do schodiska. Úzke točité schody ma zaviedli k zatvoreným dverám do veže, ale i organu, ktorého zvuky nám sprievodca predviedol.

foto: google

Tento benediktínsky kláštor z 11. storočia má dodnes zachované opevnenie a môžeme na ňom badať prvky z gotiky, renesancie i baroka. Jeho kostol je prístupný cez leto.

Vlak nás odviezol o zastávku ďalej – do Tekovskej Breznice. Odtiaľ sme vyrazili hore, na jednu z našich plánovaných zastávok po ceste – na hrad Breznica. Táto zrúcanina sa nachádza neďaleko Putikovho vŕšku – najmladšej sopke v strednej Európe. Samotný hrad si neskúsené oko nebyť tabuľky ani nevšimne. Niet tam múrov, maximálne miestami pokope pár kameňov, ale je to hlavne terén, ktorý napovie, že tam kedysi niečo stálo. Značka, po ktorej nikto nechodí (o čom svedčilo aj to, že sa miestami strácala) viedla ďalej a ďalej do prírody. Deň sa chýlil ku koncu no pokračovali sme horou, hore -  dolu,  hore -  dolu a všetko trvalo akosi dlhšie ako malo. Cestou sme sa rozprávali o medveďoch a kdesi pri obore sme snáď začuli divé svine. Nebol to žiaden strašný zážitok, len cesta lesom pred zotmením, hľadanie miesta na spanie, kde nebudú tŕne a vysoká tráva, kde nás nevyruší prasiatko a potencionálne z posedu nezastrelia poľovníci, keď si v noci odskočíme. Nakoniec sme sa usadili len kúsok od posledne menovaných, na pokosenej lúke pri už tmavom lese. V noci nás čosi, možno  v množnom čísle poctilo svojou návštevou -  čmuchaním okolo stanov...

Hrad Breznica vznikol v priebehu 13. storočia a chátra niekedy od obdobia konca stredoveku

Aj na druhý deň sme nachádzali nezrovnalosti medzi mapou a tým čo sme reálne videli. Kvôli nedostatku vody a prameňov sme hľadali dedinu a kráčali lesom popri medvedích stopách až kým sme šťastne došli. Podvečer sme skončili v obci Štiavnické Bane, kam vedú tak úzke cesty, že náš autobus mal občas problém s uhýbaním sa. Pešia vychádzka nás zaviedla k jazeru Počúvadlo, kde nás čakal príjemný večer, nočné posedenie pri jazere a kemp bez pitnej vody.

Pukanec

jazero Počúvadlo a zvieratká chované pri ňom

Ráno sme zase vyrazili, tento krát pomedzi dažďové kvapky smerom na Sitno, najprv na hrad a napokon na vrch týčiaci sa vo výške 1009 m. Práve v tejto oblasti vznikol turistický krúžok už v roku 1860. A v prvej polovici minulého storočia sa  na Sitne z bývalej horárne vytvorila turistická chata nazvaná podľa Andreja Kmeťa, kde je aj rozhľadňa s výhľadom na široké okolie.

hrad Sitno zničený v roku 1703 miestami splýva s kameňmi na ktorých je postavený, jeho dnešný stav je výsledok konzervácie po archeologickom výskume

chata Andreja Kmeťa

Večer nás privítala Banská Štiavnica – mesto, kde história dýcha na každom kroku a kde snáď všetky uličky dláždené mačacími hlavami vedú z kopca alebo do kopca.  V meste sa konal festival, takže sa to tam hemžilo rôznymi ľuďmi z rôznych končín. Pár nešťastlivcov blúdilo mestom v márnej snahe nájsť ubytovanie, iných sme neskôr našli nad mestom spať pri jazere.

Jeden z najkrajších zážitkov bola noc v meste. V noci ožíva všetko tajomné a neznáme a čaro tohto mesta je o to silnejšie.

pohľady na morový stĺp na námestí a Nový zámok

Na kopci kúsok od dnešného mesta sa rozkladajú zvyšky hradu Glanzenberg. Pôvodne to bola banícka osada, ktorú neskôr opevnili.

Nový zámok alebo Panenský hrad bol postavený v 16. storočí v čase protitureckých bojov. Turkov sa z veľkej časti týka aj expozícia. Pevnosť bola prestavovaná a dnes má štyri poschodia aj nárožnými baštami a strieľňami

Starý zámok resp. Starý hrad stojí na mieste, kde bola v 13. storočí postavená trojloďová bazilika. Kostol bol neskôr opevnený  a o hrade môžme hovoriť  od konca 15. storočia resp. od 16. storočia.

kláštor Hronský Beňadik, hrad Breznica, jazero Počúvadlo, hrad Sitno, vrch Sitno, Banská Štiavnica, hrad Glanzenberg, Nový zámok, Starý zámok (2012)

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.